Winetto

Käyttöehdot

Käyttöehtoja päivitetty viimeksi 23.5.2019.

Ravintoloiden ja päivittäistavarakauppojen käyttöehdot

Yleistä

Winetto Oy ylläpitää Winetto.fi -alkoholituotteiden verkkokauppaa kotimaisille ravintoloille ja päivittäistavarakaupoille, jäljempänä toimitusasiakkaille. Wineton tehtävä on toimia tiedonvälittäjän roolissa alkoholituotteiden maahantuojien, valmistajien, panimoiden (jäljempänä maahantuojat) ja toimitusasiakkaiden välillä. Toimitusasiakas voi tilata Wineton tilauskanavaa käyttäen eri maahantuojien tuotteita suoraan maahantuojien varastosta maahantuojien itsensä määrittämillä suoratoimitushinnoilla.

Toimitusasiakas saa laskut tilaamistaan tuotteistaan pääsääntöisesti kootusti Winetto Oy:ltä tai, mikäli maahantuoja ei ole ulkoistanut laskutustaan Winetto Oy:lle, suoraan maahantuojalta. Yhdellä toimitusasiakkaan tekemällä tilauksella voi olla useiden eri maahantuojien tuotteita. Kaikki tuotteet toimitetaan Wineton omistajayrityksen Ab ME Group Oy Ltd:n varastosta yhdellä kuormalla suoraan toimitusasiakkaan toimipisteeseen Posti Oy:n logistiikalla.

Ongelmatilanteissa toimitusasiakas voi olla yhteydessä Wineton asiakaspalveluun puhelimitse, sähköpostitse tai chatin kautta. Tarjoamme toimitusasiakkaalle ensikäden asiakaspalvelun toimituksiin liittyvissä tilanteissa ja avaamme tarpeen vaatiessa suoran keskusteluyhteyden toimitusasiakkaan ja maahantuojan edustajan välille.

Winettoon liittyminen

Winettoon voi liittyä veloituksetta ilman sitoumuksia Suomessa toimiva yritys, jolla on Valviran myöntämä alkoholilupanumero. Ensikirjautuminen palveluun tapahtuu toimitusasiakkaan omalla y-tunnuksella ja alkoholilupanumerolla. Winetto tarkastaa toimitusasiakkaan tiedot Valviran tietokannasta automaattisesti.

Ensikirjautumisen yhteydessä toimitusasiakas on velvollinen tarkastamaan omat tietonsa. Yhteystietojensa lisäksi toimitusasiakkaan tulee tarkastaa, että toimitusosoite ja laskutustiedot ovat oikein. Toimitusasiakkaan tulee myös ilmoittaa rekisteröitymisen yhteydessä vakiotoimitusaika rekisteröinti lomakkeella.

Rekisteröitymisen jälkeen kirjautuminen palveluun tapahtuu asiakkaan itsensä määrittelemällä sähköpostiosoitteella sekä salasanalla.

Toimitusasiakas voi päivittää yrityksensä tai käyttäjänsä tietoja Winetossa itsenäisestä kohdasta Asetukset. Toimitusasiakas on velvollinen pitämään yrityksensä tiedot ajan tasalla.

Tuotteiden hinnat

Kaikki Winetossa myytävät tuotteet pitävät sisällään arvonlisäveron, pantit sekä toimituksen ravintolan ovelle. Poikkeuksena ovat pantilliset KEG-astiat, jotka on hinnoiteltu siten, ettei KEG:in panttimaksu sisälly tuotteen hintaan, vaan se laskutetaan erikseen. KEG:in pantti ilmoitetaan Winetossa ostoskorissa omana rivitietonaan.

Huomioitavaa on, että osa myytävistä KEG-astioista on ns. kertakäyttö / one-way –KEGejä, jotka voidaan hävittää käytön jälkeen energiajätteenä. Mikäli kyseessä on pantiton kertakäyttö-KEG, on siitä maininta tuotetiedoissa erikseen.

Toimitusasiakas voi myös vaihtoehtoisesti selata tuotteiden hintoja arvonlisäverottomina.

Toimitusehdot

Tuotteiden toimitusaika toimitusasiakkaalle riippuu toimitusasiakkaan sijainnista. Pääsääntöisesti toimitusaika on yksi (1) työpäivä, mikäli tilaus on jätetty edellisenä arkipäivänä ennen klo 10:00. Pohjoisimpaan-Suomeen, haja-asutusalueille sekä saaristoihin toimitusaika voi poiketa edellä mainitusta.

Toimitusasiakas näkee toimitusajan omalle postinumeroalueelleen tilausta jättäessään ostoskorin kalenteri –kohdassa. Toimituksia ei ole viikonloppuisin eikä pyhäpäivisin.

Tuotteet toimitetaan ME Groupin varastosta Raisiosta Posti Oy:n logistiikalla.

Tilaajan puhelinnumero välitetään kuljetusliikkeelle automaattisesti tilauksen yhteydessä. Toimitusasiakkaan tulee huolehtia siitä, että kuormaa on ottamassa vastaan henkilökuntaan kuuluva henkilö tai muu tilaajan osoittama taho.

Toimitusasiakkaan tilatessa tuotteita ensimmäistä kertaa Winetosta lisätään toimitusaikaan yksi (1) työpäivä asiakkuuden perustamisesta johtuen.

Rahtikustannukset

Toimitusasiakkaan tehdessä Winetossa tilauksen, jonka arvo on 250€ sis. alv. tai enemmän on tuotteiden toimitushinta 0€.

Mikäli tilauksen arvo on alle 250€ sis. alv. on toimituskustannus 37,20€ sis. alv.

Toimitusten seuranta

Toimitusasiakas voi seurata tilauksensa tilaa Winetosta kohdasta Tilaukset, jonka kautta löytyy tilauksen Seuranta –linkki. Kyseisen linkin kautta toimitusasiakas ohjataan Postin sivuille, josta löytyy tieto toimituksen tilasta.

Seuranta –linkki ilmoitetaan toimitusasiakkaalle myös sähköpostitse toimitusilmoituksessa.

Avokauppamenettely

Avokaupasta on aina sovittava tapauskohtaisesti ennakkoon toimitusasiakkaan, Wineton sekä maahantuojan välillä.

Avokauppamenettelyssä Winetto sitoutuu vastaanottamaan ainoastaan täysiä, myytäväksi kelpaavia myyntieriä. Mikäli toimitusasiakas palauttaa tuotteita, jotka on avattu tai pakattu siten, ettei niitä enää voida katsoa myyntikelpoisiksi, on maahantuojalla oikeus periä ei-myyntikelpoisista tuotteista niiden hinta kokonaisuudessaan sekä aiheutuneet käsittelykustannukset toimitusasiakkaalta.

Maksuehdot

Toimitusasiakas voi ostaa tuotteita joko laskulla tai maksaa ostoksensa Winetossa kotimaisella pankki- tai luottokortilla.

Laskulla ostettaessa maksuehto on 14pv netto, mutta maksuehdoissa voi olla maahantuojakohtaisia eroavaisuuksia.

Winetto laskuttaa toimitusasiakasta kootusti maahantuojien puolesta yhdellä koontilaskulla, poikkeuksena maahantuojat, jotka eivät ole ulkoistaneen laskutustaan Winetto Oy:lle. Laskulla maksaminen on mahdollista toimitusasiakkaille, joiden luottotiedot ovat Wineton määrittelemällä riittävällä tasolla. Winetto tarkastaa asiakkaan luottotiedot automaattisesti tilauksen teon yhteydessä Suomen Asiakastieto Oy:ltä.

Winetolla on oikeus ilman erillistä ilmoitusta olla toimittamatta tilattuja tuotteita toimitusasiakkaalle mikäli:

  • - on aihetta epäillä tilauksen oikeellisuutta tai
  • - on aihetta epäillä toimitusasiakkaan maksukykyä tai
  • - mikäli toimitusasiakkaalla on maksamattomia erääntyneitä laskuja Winetto Oy:lle.

Mikäli toimitusasiakkaan luottotiedot ovat alle Wineton määrittämän riskiluokituksen tai toimitusasiakkaasta ei ole luottotietoja saatavilla, voi tuotteet maksaa ainoastaan ennakkomaksulla pankki- tai luottokortilla. Korttimaksujen prosessoinnin hoitaa maksunvälittäjä Stripe Inc. Korttimaksaminen ei aiheuta kustannuksia toimitusasiakkaalle. Pankki- ja luottokorttimaksuissa Stripe Inc. veloittaa toimitusasiakkaan tililtä erikseen kullekin maahantuojalle tai Winetolle kuuluvan rahasumman.

Toimitusasiakkaan palauttaessa myyntikelpoisia tuotteita, esimerkiksi tilausvirheestä johtuen, jotka se on maksanut pankki- tai luottokortilla, jäävät maksunvälittäjän perimät kulut toimitusasiakkaan maksettavaksi.

Jälkihyvitykset ja nettoalennukset

Maahantuojat voivat tehdä Winettoon toimitusasiakasta varten asiakaskohtaisia hinnastoja, jotka pitävät sisällään nettoalennuksia ja / tai jälkihyvityksiä. Alennukset näkyvät vain kirjautuneille käyttäjille. Kaikista asiakaskohtaisista hinnoitteluista ja niitä koskevista tilauksista jää toimitusasiakkaalle raportti Omat sopimukset –osioon Winetossa.

Jälkihyvitysten maksuun saattaminen on maahantuojan ja toimitusasiakkaan välinen toimenpide, johon Winetto ei ota kantaa tai ota osaa. Winetto ilmoittaa niin toimitusasiakkaalle kuin maahantuojallekin kauppakumppaninsa yhteystiedot, jotta osapuolet voivat olla asian tiimoilta yhteydessä toisiinsa.

Toimitusasiakkaan vastuut

Toimitusasiakas on velvollinen tarkastamaan rekisteröitymisen yhteydessä omat tietonsa sekä korjaamaan mahdolliset virheet. Toimitusasiakkaan perustiedot noudetaan Valviran tietokannasta ensimmäisen rekisteröitymiskerran yhteydessä automaattisesti. Tietojen tulee olla totuudenmukaiset sekä ajan tasalla. Käyttäjän tunnukset ovat sidottu toimitusasiakkaan alkoholilupanumeroon tai alkoholilupanumeroihin. Yhden käyttäjätunnuksen alla voi olla useita toimipisteitä.

Rekisteröitynyt käyttäjä sitoutuu vastaamaan kaikista tunnuksillaan tehdyistä tilauksista. Rekisteröitynyt käyttäjä on velvollinen vastaanottamaan paperilaskuja, verkkolaskuja tai sähköpostilaskuja. Rekisteröitynyt käyttäjä on velvollinen toimittamaan laskut vastaanottotavasta riippumatta yrityksensä taloushallinnosta vastaavalle taholle, ellei käyttäjä itse ole vastuussa ostolaskujen vastaanottamisesta ja maksamisesta.

Toimitusasiakkaan tulee kiinnittää erityistä huomiota tuotteiden toimitusosoitteeseen, mikäli ko. osoite poikkeaa asiakkaan varsinaisesta käyntiosoitteesta tai Valviraan ilmoitetusta osoitteesta.

Rekisteröitymällä palveluun toimitusasiakas suostuu siihen, että Winetto luovuttaa toimitusasiakkaan ilmoittamat yhteystiedot maahantuojille, joiden tuotteita toimitusasiakas on tilannut, tuotteiden toimitusta, laskutusta sekä mahdollista jälkimarkkinointia varten.

Tuotteiden omistusoikeus siirtyy asiakkaalle vasta, kun tuotteet on kokonaisuudessaan maksettu.

Toimitusasiakas on velvollinen huolehtimaan siitä, että vastaanotettuaan tuotteet säilytetään tiloissa, jotka sopivat kyseisten tuotteiden varastointiin.

Wineton laskutus- ja perintäpolitiikka

Winetto Oy:n maksuaika toimitusasiakkaille on oletuksena 14 netto. Mikäli toimitusasiakas ei ole maksanut laskuaan Winetto Oy:lle eräpäivään mennessä, lähettää Winetto asiakkaalle 7 päivän kuluttua maksuhuomautuksen. Maksuhuomautus lähetetään asiakkaan ilmoittamaan / ilmoittamiin sähköpostiosoitteisiin yhden kerran.

Mikäli toimitusasiakas ei ole maksanut laskuaan Winetto Oy:lle 7 päivän kuluttua maksuhuomautuksen lähettämisestä on Winetolla oikeus aloittaa perintätoimet. Toimitusasiakas on vastuussa perintäkustannuksista.

Winetto Oy asettaa toimitusasiakkaan Wineton estolistalle perintätoimien alkaessa. Tämän toimenpiteen jälkeen toimitusasiakas ei voi tehdä itsenäisesti tilauksia Winetosta laskulla; pankki- ja luottokorttiostokset ovat kuitenkin mahdollisia.

Kun saatava on siirtynyt perintään, tulee toimitusasiakkaan epäselvissä tai reklamaatiotilanteissa olla yhteydessä suoraan perintätoimia hoitavaan yritykseen. Wineton asiakaspalvelu ei ota kantaa perintätoimien alettua toimitusasiakkaan reklamaatioon.

Reklamaatiot ja tuotepalautukset

Toimitusasiakkaan tulee tehdä reklamaatio tuotteiden virheellistä toimitusmäärää koskien Winetolle välittömästi, mutta kuitenkin viimeistään kahden (2) päivän kuluttua tuotteiden vastaanottamisesta. Winetto pidättää oikeuden olla käsittelemättä myöhemmin ilmoitettuja reklamaatioita toimitusmääriä koskien.

Mikäli toimitusasiakas haluaa reklamoida tuotteesta laatu- tai muun virheen takia, on vastuu asiakaspalvelusta maahantuojalla. Maahantuoja ei ole velvollinen hyväksymään toimitusasiakkaan tuotepalautuksia, mikäli tuotteet ovat myyntikelpoisia.

Toimituksessa rikki menneistä tuotteista on toimitusasiakkaan velvollisuus säilyttää rikkoutuneiden tuotteiden ”kaulat”, joissa on avaamaton korkki ja olemaan yhteydessä Wineton asiakaspalveluun korvauksia koskien.

Tietosuojakäytäntö ja -seloste

Toimitusasiakkaiden tiedot on tallennettu Winetto Oy:n ylläpitämään asiakasrekisteriin. Winetto Oy:llä on oikeus käsitellä ja luovuttaa rekisterissä olevia tietoja ainoastaan perusteltuja käyttötarkoituksia varten. Palvelu on suojattu SSL:n avulla.

Winetto Oy pidättää oikeuden muuttaa tämän palvelun käyttöehtoja ilmoittamalla siitä asiakkaalle sisäänkirjautumisen yhteydessä.

Tietosuojaseloste on luettavissa: https://winetto.fi/tietosuojaseloste/