Winetto

Käyttöehdot

Käyttöehtoja päivitetty viimeksi 14.9.2018.

Ravintoloiden ja kauppojen käyttöehdot

Yleistä

Winetto Oy ylläpitää Winetto.fi -alkoholituotteiden verkkokauppaa kotimaisille ravintoloille ja päivittäistavarakaupoille. Wineton tehtävä on toimia tiedonvälittäjän roolissa alkoholituotteiden maahantuojien, valmistajien, panimoiden (jäljempänä maahantuojat) ja ravintoloiden sekä kauppojen ( jäljempänä asiakkaan) välillä. Asiakas voi tilata Wineton tilauskanavaa käyttäen eri maahantuojien tuotteita suoraan maahantuojien varastosta maahantuojien itsensä määrittämillä suoratoimitushinnoilla.

Asiakas saa laskut tilaamistaan tuotteistaan maahantuojilta suoraan tai Winetolta, mikäli maahantuoja on ulkoistanut laskutuksen Winetto Oy:lle. Yhdellä asiakkaan tekemällä Winetto-tilauksella voi olla useiden eri maahantuojien tuotteita. Kaikki tuotteet toimitetaan Wineton omistajayrityksen Ab ME Group Oy Ltd:n varastosta yhdellä kuormalla suoraan asiakkaan toimipisteeseen Posti Oy:n logistiikalla.

Ongelmatilanteissa asiakas voi olla yhteydessä Wineton asiakaspalveluun puhelimitse, sähköpostitse tai chatin kautta. Tarjoamme asiakkaalle ensikäden asiakaspalvelun ja avaamme tarpeen vaatiessa suoran keskusteluyhteyden asiakkaan ja maahantuojan edustajan välille.

Winettoon liittyminen

Winettoon voi liittyä veloituksetta, ilman sitoumuksia Suomessa toimiva asiakas, jolla on Valviran myöntämä alkoholilupanumero. Ensikirjautuminen palveluun tapahtuu asiakkaan omalla y-tunnuksella ja alkoholilupanumerolla. Winetto tarkastaa asiakkaan tiedot Valviran tietokannasta automaattisesti.

Ensikirjautumisen yhteydessä asiakkaan tulee tarkastaa omat tietonsa. Yhteystietojen lisäksi asiakkaan tulee tarkastaa, että toimitusosoite ja laskutustiedot ovat oikein. Rekisteröitymisen jälkeen kirjautuminen palveluun tapahtuu asiakkaan itsensä määrittelemällä sähköpostiosoitteella sekä salasanalla.

Tuotteiden hinnat

Kaikki Winetossa myytävät tuotteet pitävät sisällään arvonlisäveron, pantit sekä toimituksen ravintolan ovelle. Poikkeuksena ovat pantilliset KEG-astiat, jotka on hinnoiteltu siten, ettei KEG:in panttimaksu sisälly tuotteen hintaan, vaan se laskutetaan erikseen. KEG:in pantti ilmoitetaan Winetossa ostoskorissa omana rivitietonaan.

Huomioitavaa on, että osa myytävistä KEG-astioista on ns. kertakäyttö / one-way –KEGejä, jotka voidaan hävittää käytön jälkeen energiajätteenä. Mikäli kyseessä on pantiton kertakäyttö-KEG, on siitä maininta tuotetiedoissa erikseen.

Toimitusehdot

Tuotteiden toimitusaika ravintolaan riippuu asiakkaan sijainnista. Toimitusajat näkee Ostoskori –vaiheessa tilausta jättäessä. Pääsääntöisesti toimitusaika on 24h, mikäli tilaus on jätetty edellisenä arkipäivänä ennen klo 10:00. Asiakas näkee tarkan toimitusajan omalle postinumeroalueelleen tilausta jättäessään ostoskorin kalenteri –kohdassa. Toimituksia ei ole viikonloppuisin eikä pyhäpäivisin.

Kiireellisissä tapauksissa, joissa asiakas tarvitsee tuotteita seuraavalle päivälle, muttei ole ehtinyt jättää tilausta klo 10.00 mennessä, on mahdollisuus pikakäsittelylisää vastaan jättää tilaus 10.00-12.00 välillä. Pikakäsittelykustannuksen hinta on 25€ alv 0%. Myöhemmin jätetyistä tilauksista on mahdollista sopia erikseen tapauskohtaisesti. Näissä tapauksissa asiakkaan maksettavaksi tulee sekä pikakäsittelykustannus että kuriiritoimituskustannus, joka on kustannuksiltaan tapauskohtainen. Edellä mainituissa tapauksissa tulee asiakkaan aina sopia asiasta etukäteen Wineton asiakaspalvelun kanssa.

Tuotteet toimitetaan ME Groupin varastosta Raisiosta Posti Oy:n logistiikalla joko Express Business Day – pakettina tai Express Business Day –kuljetusyksikkönä. Alla Postin Oy:n tiedot annetuista palveluista.


Express Business Day lähetykset toimitetaan vastaanottajien osoitteisiin toimitusaikakyselyssä ilmoitetussa ajassa yleisimmillä yhteysväleillä ensimmäisenä arkipäivänä jättöpäivästä lukien ja muuten viimeistään toisena arkipäivänä jättöpäivästä lukien. Pääsääntöisesti lähetykset jaetaan klo 14.00 mennessä. Osassa postinumeroita lähetykset jaetaan klo 17.00 mennessä. Palveluun kuuluu yksi jakeluyritys. Jos vastaanottajaa ei tavoiteta, vastaanottajalle jätetään saapumisilmoitus ja lähetyksen voi noutaa Postin toimipisteestä. Vastaanottaja tai lähettäjä voi tilata lähetykselle myös maksullisen uuden jakelun. Toimitusajasta ei sovita ennakolta vastaanottajan kanssa.

Express Business Day -kuljetusyksiköt noudetaan lähettäjältä sovittuna ajankohtana. Yleisimmillä yhteysväleillä kuljetusyksiköt kuljetetaan perille vastaanottajalle seuraavaksi arkipäiväksi. Pisimmillä yhteysväleillä toimitusaika on kaksi arkipäivää. Pääsääntöisesti lähetykset jaetaan klo 14.00 mennessä.

Osassa postinumeroita lähetykset jaetaan klo 17.00 mennessä. Toimitusaikakyselyssä määritellään tarkat toimitusajat alueille ja yhteysväleille. Palveluun kuuluu yksi jakeluyritys. Jos vastaanottajaa ei tavoiteta osoitteesta, vastaanottajalle jaetaan yhteydenottopyyntökortti. Lähetykselle on tilattavissa maksullinen uudelleen jakelu. Kuljetusyksiköitä ei voi pyytää noudettavaksi Postin Noutopisteeseen.

Mikäli asiakas ei pysty vastaanottamaan tilaamiaan tuotteita Postin ensimmäisellä jakelu yrityksellä, tulee uudelleen jakelu –kustannukset vastaanottajan maksettaviksi. Epäselvissä tilanteissa kannattaa olla yhteydessä Wineton asiakaspalveluun.

Asiakas ilmoittaa toimituspäivämäärän sekä toivotun toimituskellonajan tuotteiden tilaamisen yhteydessä. Tilaajan puhelinnumero välitetään kuljetusliikkeelle automaattisesti tilauksen yhteydessä. Asiakkaan tulee huolehtia siitä, että kuormaa on ottamassa vastaan henkilökuntaan kuuluva henkilö tai muu tilaajan osoittama taho.

Asiakkaan tilatessa tuotteita ensimmäistä kertaa Winetosta lisätään toimitusaikaan 24h asiakkuuden perustamisesta johtuen.

Avokauppamenettely

Alkoholilupanumeron haltijalla on mahdollisuus tilata Wineton kautta tuotteita ns. avokauppamenettelyllä, mikäli asiasta on sovittu erikseen Wineton sekä maahantuojan edustajan kanssa.

Maahantuojalla on oikeus periä tai jättää perimättä palautuksista aiheutuneet kustannukset asiakkaalta.

Avokauppa menettelyssä Winetto sitoutuu vastaanottamaan ainoastaan täysiä, myytäväksi kelpaavia myyntieriä. Mikäli asiakas palauttaa tuotteita, jotka on avattu tai pakattu siten, ettei niitä enää voida katsoa myyntikelpoisiksi, on maahantuojalla oikeus periä ei-myyntikelpoisista tuotteista niiden hinta kokonaisuudessaan sekä aiheutuneet käsittelykustannukset.

Maksuehdot

Asiakas voi ostaa tuotteita joko laskulla tai maksaa ostoksensa Winetossa kotimaisella pankki- tai luottokortilla.

Laskulla ostettaessa yleisin maksuehto on 14pv netto, mutta maksuehdoissa voi olla maahantuojakohtaisia eroavaisuuksia. Jokainen maahantuoja, jonka tuotteita asiakas on tilannut, laskuttaa asiakasta erikseen pl. maahantuojat, jotka ovat ulkoistaneet laskuttamisen Winetolle. Laskulla maksaminen on mahdollista asiakkaille, joiden luottotiedot ovat vaaditulla tasolla. Winetto tarkastaa asiakkaan luottotiedot automaattisesti tilauksen teon yhteydessä Suomen Asiakastieto Oy:ltä.

Ravintolan euromääräinen ostoraja on 2000€ / tilaus, ellei toisin ole erikseen sovittu. Päivittäistavarakaupolla ei ole erillistä tilausrajaa. Mikäli ravintola yrittää tilata tuotteita yli ostorajan, pyytää Wineton tilausjärjestelmä maksamaan ostokset ennakkoon pankki- tai luottokortilla.

Mikäli asiakkaan luottotiedot ovat alle Wineton määrittämän riskiluokituksen tai asiakkaasta ei ole luottotietoja saatavilla, voi tuotteet maksaa ainoastaan pankki- tai luottokortilla. Korttimaksujen prosessoinnin hoitaa Stripe Inc. Korttimaksaminen ei aiheuta kustannuksia asiakkaalle. Pankki- ja luottokorttimaksuissa Stripe Inc. veloittaa asiakkaan tililtä erikseen kullekin maahantuojalle tai Winetolle kuuluvan rahasumman.

Asiakkaan halutessa palauttaa myyntikelpoisia tuotteita, esimerkiksi tilausvirheestä johtuen, jotka se on maksanut pankki- tai luottokortilla, jäävät maksunvälittäjän perimät kulut asiakkaan maksettavaksi. Myös palautuskustannukset peritään tässä tapauksessa asiakkaalta.

Jälkihyvitykset

Mikäli asiakkaalla on olemassa oleva sopimus maahantuojan kanssa, jonka tuotteita ravintola Wineton kautta tilaa, on asiakas oikeutettu sopimustensa mukaisiin jälkihyvityksiin.

Erillisestä Kampanjat –osiosta ravintola löytää maahantuojien tekemiä erikoistarjouksia. Kampanjat eivät sisälly pääsääntöisesti jälkihyvityssopimusten piiriin.

Asiakkaan vastuut

Asiakas on velvollinen tarkastamaan rekisteröitymisen yhteydessä omat tietonsa sekä korjaamaan mahdolliset virheet. Asiakkaan perustiedot noudetaan Valviran tietokannasta ensimmäisen rekisteröitymiskerran yhteydessä automaattisesti. Tietojen tulee olla totuudenmukaiset sekä ajan tasalla. Käyttäjän tunnukset ovat sidottu asiakkaan alkoholilupanumeroon. Yhden käyttäjätunnuksen alla voi olla useita ravintoloita tai kauppoja, mikäli yksi henkilö tekee ostoja useammalle omistuksessaan olevalle tai johtamalleen ravintolalle tai kaupalle. Rekisteröitynyt käyttäjä sitoutuu vastaamaan kaikista tunnuksillaan tehdyistä tilauksista.

Asiakkaan tulee kiinnittää erityistä huomiota tuotteiden toimitusosoitteeseen, mikäli ko. osoite poikkeaa asiakkaan varsinaisesta käyntiosoitteesta.

Rekisteröitymällä palveluun ravintola suostuu siihen, että Winetto luovuttaa asiakkaan antamat tiedot maahantuojille, joiden tuotteita asiakas on tilannut, tuotteiden toimitusta, laskutusta sekä mahdollista jälkimarkkinointia varten. Kolmansille osapuolille Winetto ei koskaan luovuta asiakkaan tietoja.

Tuotteiden omistusoikeus siirtyy asiakkaalle vasta, kun tuotteet on kokonaisuudessaan maksettu.

Wineton vastuut

Wineton vastuulla on ylläpitää Winetto.fi –palvelua maahantuojille sekä ravintoloille ja kaupoille. Winetto on velvollinen välittämään edellä mainittujen osapuolien tilauksia ja toimituksia koskevia tietoja osapuolten välillä viipymättä, poikkeuksena ns. force majure tilanteet, joihin Winetto ei voi vaikuttaa.

Winetto Oy pidättää oikeuden sulkea asiakkaan käyttäjätunnukset ilman erillistä ilmoitusta. Winetto on vastuussa asiakkaille annettavasta, Wineton käyttöä koskevasta asiakaspalvelusta.

Maahantuojan vastuut

Maahantuoja on velvollinen myymään tuotteensa ravintolalle niillä hinnoilla, jotka se on Winettoon ilmoittanut. Winetossa näkyvän tuotevalikoiman tulee olla ajantasainen tuotetietojen sekä hinnoittelun osalta. Maahantuoja ei ole vastuussa mahdollisista toimitusongelmista, jotka eivät kuulu maahantuojan omaan vaikutuspiiriin tai ovat force majure –tapauksia. Jos asiakas on tilannut maahantuojan tuotteita ja on syytä tehdä tuotteista reklamaatio, on asiakkaalla oikeus olla yhteydessä suoraan tuotteiden maahantuojan edustajaan ongelman korjaamiseksi. Maahantuoja on velvollinen korvaamaan asiakkaalle logistiikkakuluineen sellaiset tuotteet, jotka eivät vastaa laadultaan tilattua tuotetta (esim. korkkivialliset viinit). Maahantuoja ei ole velvollinen ottamaan takaisin asiakkaalta virheettömiä ja myyntikelpoisia tuotteita.

Reklamaatiot

Mahdollisissa reklamaatio tilanteissa tulee asiakkaan olla yhteydessä joko Wineton asiakaspalveluun tai suoraan maahantuojaan, mikäli reklamaatio koskee yksittäisen maahantuojan tuotetta / tuotteita. Jokainen reklamaatio käsitellään tapauskohtaisesti.

Tietosuojakäytäntö

Asiakkaiden tiedot on tallennettu Winetto Oy:n ylläpitämään asiakasrekisteriin. Winetto Oy:llä on oikeus käsitellä ja luovuttaa rekisterissä olevia tietoja ainoastaan perusteltuja käyttötarkoituksia varten. Palvelu on suojattu SSL:n avulla.

Winetto Oy pidättää oikeuden muuttaa tämän palvelun käyttöehtoja ilmoittamalla siitä asiakkaalle sisäänkirjautumisen yhteydessä.