Winetto

Käyttöehdot

Käyttöehtoja päivitetty viimeksi 14.5.2018.

Ravintoloiden käyttöehdot

Yleistä

Winetto Oy ylläpitää Winetto.fi -alkoholituotteiden verkkokauppaa kotimaisille ravintoloille. Wineton tehtävä on toimia tiedonvälittäjän roolissa alkoholituotteiden maahantuojien, valmistajien, panimoiden (jäljempänä maahantuojat) ja ravintoloiden (asiakkaan) välillä. Ravintola voi tilata Wineton tilauskanavaa käyttäen eri maahantuojien tuotteita suoraan maahantuojien varastosta maahantuojien itsensä määrittämillä suoratoimitushinnoilla.

Ravintola saa laskut tilaamistaan tuotteistaan maahantuojilta suoraan tai Winetolta, mikäli maahantuoja on ulkoistanut laskutuksen Winetto Oy:lle. Yhdellä ravintolan tekemällä Winetto-tilauksella voi olla useiden eri maahantuojien tuotteita. Kaikki tuotteet toimitetaan Wineton omistajayrityksen Ab ME Group Oy Ltd:n varastosta yhdellä kuormalla suoraan ravintolaan Posti Oy:n logistiikalla.

Ongelmatilanteissa ravintola voi olla yhteydessä Wineton asiakaspalveluun puhelimitse, sähköpostitse tai chatin kautta. Tarjoamme ravintolalleensikädenasiakaspalvelun ja avaamme tarpeen vaatiessa suoran keskusteluyhteyden ravintolan ja maahantuojan edustajan välille.

Winettoon liittyminen

Winettoon voi liittyä veloituksetta, ilman sitoumuksia Suomessa toimiva ravintola, jolla on Valviran myöntämä alkoholilupanumero. Ensikirjautuminen palveluun tapahtuu ravintolan omalla y-tunnuksella ja alkoholilupanumerolla. Winetto tarkastaa ravintolan tiedot Valviran tietokannasta automaattisesti.

Ensikirjautumisen yhteydessä ravintolan tulee tarkastaa omat tietonsa. Yhteystietojen lisäksi ravintolan tulee tarkastaa, että toimitusosoite ja laskutustiedot ovat oikein. Rekisteröitymisen jälkeen kirjautuminen palveluun tapahtuu ravintolan itsensä määrittelemällä sähköpostiosoitteella sekä salasanalla.

Tuotteiden hinnat

Kaikki Winetossa myytävät tuotteet pitävät sisällään arvonlisäveron, pantit sekä toimituksen ravintolan ovelle. Poikkeuksena ovat pantilliset KEG-astiat, jotka on hinnoiteltu siten, ettei KEG:in panttimaksu sisälly tuotteen hintaan, vaan se laskutetaan erikseen. KEG:in pantti ilmoitetaan Winetossa ostoskorissa omana rivitietonaan.

Huomioitavaa on, että osa myytävistä KEG-astioista on ns. kertakäyttö / one-way –KEGejä, jotka voidaan hävittää käytön jälkeen energiajätteenä. Mikäli kyseessä on pantiton kertakäyttö-KEG, on siitä maininta tuotetiedoissa erikseen.

Toimitusehdot

Tuotteiden toimitusaika ravintolaan riippuu ravintolan sijainnista. Toimitusajat näkeeOstoskori –vaiheessa tilausta jättäessä. Pääsääntöisesti toimitusaika on 24h, mikäli tilaus on jätetty edellisenä arkipäivänä ennen klo 10:00. Ravintola näkee tarkan toimitusajan omalle postinumeroalueelleen tilausta jättäessään ostoskorin kalenteri –kohdassa. Toimituksia ei ole viikonloppuisin eikä pyhäpäivisin.

Kiireellisissä tapauksissa, joissa ravintola tarvitsee tuotteita seuraavalle päivälle, muttei ole ehtinyt jättää tilausta klo 10.00 mennessä, on mahdollisuus pikakäsittelylisää vastaan jättää tilaus 10.00-12.00 välillä. Pikakäsittelykustannuksen hinta on 25€ alv 0%. Myöhemmin jätetyistä tilauksista on mahdollista sopia erikseen tapauskohtaisesti. Näissä tapauksissa ravintolan maksettavaksi tulee sekä pikakäsittelykustannus että kuriiritoimituskustannus, joka on kustannuksiltaan tapauskohtainen. Edellä mainituissa tapauksissa tulee ravintolan aina sopia asiasta etukäteen Wineton asiakaspalvelun kanssa.

Tuotteet toimitetaan ME Groupin varastosta Raisiosta Posti Oy:n logistiikalla joko Express Business Day – pakettina tai Express Business Day –kuljetusyksikkönä. Alla Postin Oy:n tiedot annetuista palveluista.


Express Business Day lähetykset toimitetaan vastaanottajien osoitteisiin toimitusaikakyselyssä ilmoitetussa ajassa yleisimmillä yhteysväleillä ensimmäisenä arkipäivänä jättöpäivästä lukien ja muuten viimeistään toisena arkipäivänä jättöpäivästä lukien. Pääsääntöisesti lähetykset jaetaan klo 14.00 mennessä. Osassa postinumeroita lähetykset jaetaan klo 17.00 mennessä. Palveluun kuuluu yksi jakeluyritys. Jos vastaanottajaa ei tavoiteta, vastaanottajalle jätetään saapumisilmoitus ja lähetyksen voi noutaa Postin toimipisteestä. Vastaanottaja tai lähettäjä voi tilata lähetykselle myös maksullisen uuden jakelun. Toimitusajasta ei sovita ennakolta vastaanottajan kanssa.

Express Business Day -kuljetusyksiköt noudetaan lähettäjältä sovittuna ajankohtana. Yleisimmillä yhteysväleillä kuljetusyksiköt kuljetetaan perille vastaanottajalle seuraavaksi arkipäiväksi. Pisimmillä yhteysväleillä toimitusaika on kaksi arkipäivää. Pääsääntöisesti lähetykset jaetaan klo 14.00 mennessä.

Osassa postinumeroita lähetykset jaetaan klo 17.00 mennessä. Toimitusaikakyselyssä määritellään tarkat toimitusajat alueille ja yhteysväleille. Palveluun kuuluu yksi jakeluyritys. Jos vastaanottajaa ei tavoiteta osoitteesta, vastaanottajalle jaetaan yhteydenottopyyntökortti. Lähetykselle on tilattavissa maksullinen uudelleen jakelu. Kuljetusyksiköitä ei voi pyytää noudettavaksi Postin Noutopisteeseen.


Mikäli ravintola ei pysty vastaanottamaan tilaamiaan tuotteita Postin ensimmäisellä jakelu yrityksellä, tulee uudelleen jakelu –kustannukset vastaanottajan maksettaviksi. Epäselvissä tilanteissa kannattaa olla yhteydessä Wineton asiakaspalveluun.

Ravintola ilmoittaa toimituspäivämäärän sekä toivotun toimituskellonajan tuotteiden tilaamisen yhteydessä. Tilaajan puhelinnumero välitetään kuljetusliikkeelle automaattisesti tilauksen yhteydessä. Ravintolan tulee huolehtia siitä, että kuormaa on ottamassa vastaan ravintolan henkilökuntaan kuuluva henkilö tai muu tilaajan osoittama taho.

Ravintolan tilatessa tuotteita ensimmäistä kertaa Winetosta lisätään toimitusaikaan 24h asiakkuuden perustamisesta johtuen.

Avokauppamenettely

Alkoholilupanumeron haltijalla on mahdollisuus tilata Wineton kautta tuotteita ns. avokauppamenettelyllä, mikäli asiasta on sovittu erikseen Wineton sekä maahantuojan edustajan kanssa.

Maahantuojalla on oikeus periä tai jättää perimättä palautuksista aiheutuneet kustannukset ravintolalta / lupanumeron haltijalta.

Avokauppa menettelyssä Winetto sitoutuu vastaanottamaan ainoastaan täysiä, myytäväksi kelpaavia myyntieriä. Mikäli ravintola / lupanumeron haltija palauttaa tuotteita, jotka on avattu tai pakattu siten, ettei niitä enää voida katsoa myyntikelpoisiksi, on maahantuojalla oikeus periä ei-myyntikelpoisista tuotteista niiden hinta kokonaisuudessaan sekä aiheutuneet käsittelykustannukset.

Maksuehdot

Ravintola voi ostaa tuotteita joko laskulla tai maksaa ostoksensa Winetossa kotimaisella pankki- tai luottokortilla.

Laskulla ostettaessa yleisin maksuehto on 14pv netto, mutta maksuehdoissa voi olla maahantuojakohtaisia eroavaisuuksia. Jokainen maahantuoja, jonka tuotteita ravintola on tilannut, laskuttaa ravintolaa erikseen pl. maahantuojat, jotka ovat ulkoistaneet laskuttamisen Winetolle. Laskulla maksaminen on mahdollista ravintoloille, joiden luottotiedot ovat vaaditulla tasolla. Winetto tarkastaa ravintolan luottotiedot automaattisesti tilauksen teon yhteydessä Suomen Asiakastieto Oy:ltä.

Ravintolan euromääräinen ostoraja on 2000€ / tilaus, ellei toisin ole erikseen sovittu. Mikäli ravintola yrittää tilata tuotteita yli ostorajan, pyytää Wineton tilausjärjestelmä maksamaan ostokset ennakkoon pankki- tai luottokortilla.

Mikäli ravintolan luottotiedot ovat alle Wineton määrittämän riskiluokituksen tai ravintolasta ei ole luottotietoja saatavilla, voi tuotteet maksaa ainoastaan pankki- tai luottokortilla. Korttimaksujen prosessoinnin hoitaa Stripe Inc. Korttimaksaminen ei aiheuta kustannuksia ravintolalle. Pankki- ja luottokorttimaksuissa Stripe Inc. veloittaa ravintolan tililtä erikseen kullekin maahantuojalle tai Winetolle kuuluvan rahasumman.

Ravintolan halutessa palauttaa myyntikelpoisia tuotteita, esimerkiksi tilausvirheestä johtuen, jotka se on maksanut pankki- tai luottokortilla, jäävät maksunvälittäjän perimät kulut ravintolan maksettavaksi. Myös palautuskustannukset peritään tässä tapauksessa ravintolalta.

Jälkihyvitykset

Mikäli ravintolalla on olemassa oleva sopimus maahantuojan kanssa, jonka tuotteita ravintola Wineton kautta tilaa, on ravintola oikeutettu sopimustensa mukaisiin jälkihyvityksiin.

ErillisestäKampanjat –osiosta ravintola löytää maahantuojien tekemiä erikoistarjouksia.Kampanjat eivät sisälly pääsääntöisesti jälkihyvityssopimusten piiriin.

Ravintolan vastuut

Ravintola on velvollinen tarkastamaan rekisteröitymisen yhteydessä omat tietonsa sekä korjaamaan mahdolliset virheet. Ravintolan perustiedot noudetaan Valviran tietokannasta ensimmäisen rekisteröitymiskerran yhteydessä automaattisesti. Tietojen tulee olla totuudenmukaiset sekä ajan tasalla. Käyttäjän tunnukset ovat sidottu ravintolan alkoholilupanumeroon. Yhden käyttäjätunnuksen alla voi olla useita ravintoloita, mikäli yksi henkilö tekee ostoja useammalle omistuksessaan olevalle tai johtamalleen ravintolalle. Rekisteröitynyt käyttäjä sitoutuu vastaamaan kaikista tunnuksillaan tehdyistä tilauksista.

Ravintolan tulee kiinnittää erityistä huomiota tuotteidentoimitusosoitteeseen, mikäli ko. osoite poikkeaa ravintolan varsinaisesta käyntiosoitteesta.

Rekisteröitymällä palveluun ravintola suostuu siihen, että Winetto luovuttaa ravintolan antamat tiedot maahantuojille, joiden tuotteita ravintola on tilannut, tuotteiden toimitusta, laskutusta sekä mahdollista jälkimarkkinointia varten. Kolmansille osapuolille Winetto ei koskaan luovuta ravintolan tietoja.

Tuotteiden omistusoikeus siirtyy ravintolalle vasta, kun tuotteet on kokonaisuudessaan maksettu.

Wineton vastuut

Wineton vastuulla on ylläpitää Winetto.fi –palvelua maahantuojille sekä ravintoloille. Winetto on velvollinen välittämään edellä mainittujen osapuolien tilauksia ja toimituksia koskevia tietoja osapuolten välillä viipymättä, poikkeuksena ns. force majure tilanteet, joihin Winetto ei voi vaikuttaa.

Winetto Oy pidättää oikeuden sulkea ravintolan käyttäjätunnukset ilman erillistä ilmoitusta. Winetto on vastuussa ravintoloille annettavasta, Wineton käyttöä koskevasta asiakaspalvelusta.

Maahantuojan vastuut

Maahantuoja on velvollinen myymään tuotteensa ravintolalle niillä hinnoilla, jotka se on Winettoon ilmoittanut. Winetossa näkyvän tuotevalikoiman tulee olla ajantasainen tuotetietojen sekä hinnoittelun osalta. Maahantuoja ei ole vastuussa mahdollisista toimitusongelmista, jotka eivät kuulu maahantuojan omaan vaikutuspiiriin tai ovat force majure –tapauksia. Jos ravintola on tilannut maahantuojan tuotteita ja on syytä tehdä tuotteista reklamaatio, on ravintolalla oikeus olla yhteydessä suoraan tuotteiden maahantuojan edustajaan ongelman korjaamiseksi. Maahantuoja on velvollinen korvaamaan ravintolalle logistiikkakuluineen sellaiset tuotteet, jotka eivät vastaa laadultaan tilattua tuotetta (esim. korkkivialliset viinit). Maahantuoja ei ole velvollinen ottamaan takaisin ravintolalta virheettömiä ja myyntikelpoisia tuotteita.

Reklamaatiot

Mahdollisissa reklamaatio tilanteissa tulee ravintolan olla yhteydessä joko Wineton asiakaspalveluun tai suoraan maahantuojaan, mikäli reklamaatio koskee yksittäisen maahantuojan tuotetta / tuotteita. Jokainen reklamaatio käsitellään tapauskohtaisesti.

Tietosuojakäytäntö

Ravintolan tiedot on tallennettu Winetto Oy:n ylläpitämään asiakasrekisteriin. Winetto Oy:llä on oikeus käsitellä ja luovuttaa rekisterissä olevia tietoja ainoastaan perusteltuja käyttötarkoituksia varten. Palvelu on suojattu SSL:n avulla.

Winetto Oy pidättää oikeuden muuttaa tämän palvelun käyttöehtoja ilmoittamalla siitä asiakkaalle sisäänkirjautumisen yhteydessä.